Crm
Zebra

מידע גדול ועסקים קטנים: האם עסקים קטנים צריכים להתעסק עם Big Data?

בעולם העסקי – כיום כמו בעבר – חברות וארגונים גדולים נמצאים במרוץ בלתי פוסק אחר איסוף מידע על מנת שיסייע להם לקבל החלטות עסקיות נכונות ולשפר את הביצועים. איסוף כמויות המידע הגדולות מכונות בשפה המקצועית Big Data.

היתרון באיסוף המידע הרלוונטי אודות פעילות העסק ופעילות החברה בשוק העסקי, בנפח גדול (המשתנה כמובן על פי נפח הפעילות של אותו העסק) הוא ניתוח הנתונים בפילוח גדול ככל שניתן. ניתוח הנתונים יכול לסייע לארגון או לחברה להקטין את הסיכונים, לשפר את היעילות במערכים השונים – כמו מערך היצור ומערכי שירות הלקוחות – ובשורה התחתונה לקבל החלטות עסקיות נכונות יותר שיצעידו את העסק קדימה.

כמויות המידע בעולם ה-Big Data

כדי להבין את נפח הפעילות בעולם ה-Big Data חשוב לצלול מעט פנימה אל תוך הנתונים. על פי מחקרים שנערכו לאחרונה על ידי חברת IBM ניתן לראות ללמוד כי כמות המידע המועברת בצורה מקוונת עתידה לגדול ב-40% מדי שנה עד לשנת 2020.

אם צוללים מעט פנימה אל תוך המחקר ניתן לגלות נקודה מעניינת יותר והיא ש-90% מהמידע הזמין כיום ברשת נוצר בשנתיים האחרונות. משמעות הדבר בפועל היא כי יותר ויותר מידע זמין בעבור העסק או הארגון שלכם בכל רגע נתון – מידע שיסייע גם לכם לקבל את ההחלטה העסקית הנכונה ולשפר ביצועים.

איזה מידע בדיוק ניתן לאסוף תוך שימוש ב-Big Data?

כשאנחנו מדברים על עולם של איסוף נתונים חשוב להתייחס למקורות המידע השונים מהם מגיע המידע. חשוב לזכור כי הנתונים עצמם מוזרמים גם מתוך הארגון על מנת לבחון את נתוני הביצועים של הפעילות שלו וגם ממקורות חיצוניים על מנת לקבל מידע על פעילות הלקוחות.

על מנת לעשות מעט סדר בכמויות המידע הגדולות, לרוב נערכת חלוקה בסיסית ל-5 קטגוריות:

  • פעילות מקוונת – נתונים אלו קשורים לקמפיינים שונים, לפעילות בחנות המקוונת ובמוקדים שונים. מידע זה יסייע לכם לבחון את התנהגות הלקוחות שלכם בממשקי הרשת שלכם.
  • עולם הרשתות החברתיות – ניתוח המותג שלכם כפי שהוא מיוצג ברשתות אלה. נתונים אלו יכולים לסייע לכם לבחון את רמת שביעות רצון הלקוחות שלכם, לבחון את רמת הנאמנות שלהם ואת יכולתם להסתגל למוצרים ושירותים חדשים שאתם משווקים.
  • שרתים – בחינת ביצועי מערכות המחשב בעסק שלכם והתמודדות עם עומסים ותקלות שונות.
  • חיישנים ומכונות – בחינת מערך הייצור שלכם. נתונים אלו יסייעו לכם לאבחן תקלות או האטות שונות בקצב הייצור שלכם מוקדם ככל האפשר כדי שתוכלו לטפל בהם באופן מקדים.
  • מידע גיאוגרפי – מידע שמבוסס על GPS. חלק זה יסייע לכם לשפר את מערך ההפצה והלוגיסטיקה של העסק שלכם, להקטין את העלויות וכמובן גם לשפר את הביצועים.

עולם ה-Big Data ומערכת ה-CRM בעסק שלכם

כמעט לכל עסק הפועל כיום ישנה מערכת CRM שמיועדת לנהל את הלידים המגיעים, את מערך ניהול החשבונות וכמובן את תהליכי המכירה המתרחשים בעסק.

שילוב של מערכת קשרי לקוחות עם עולם ה-Big Data מקנה למערכת הקיימת כלי עבודה חזקים שיכולים להקנות למנהלים תמונה רחבה יותר על פעילות העסקית גם מחוץ לעסק עצמה ולמעשה מאפשרות לו להתנהל בצורה עסקית חכמה בהרבה תוך ניתוח מקיף וכולל יותר של הפעילות העסקית.

דוגמה טובה לכך היא מערכת Social CRM שמאפשרת לעסק לקבל מידע על הפעילות העסקית מתוך הרשתות החברתיות ולבחון את התנהגות הצרכנים בכל הנוגע למוצרים קיימים ומוצרים חדשים, לבחון את הבעיות הקיימות ולמדוד את שביעות רצונם של הלקוחות.

אז, האם עסקים קטנים באמת צריכים לשקול שדרוג לעולם ה-Big Data?

רבים מבעלי העסקים הקטנים מעריכים כי עבודה עם מערכי מידע גדולים לא תניב שום תועלת לעסק שלכם. אבל במבחן המציאות מדובר בהנחה שגויה. למרות שהפעילות בתוך העסק עצמו חשובה לצמיחתו, חשוב לדעת כי גם בעבור עסק קטן ההשקעה משתלמת לאורך הדרך ובאה לידי ביטוי בהגדלת המכירות תוך שיפור תהליכי העבודה בעסק ולמעשה מאפשרת לעסק לגדול ולצמוח.

כדי לענות על השאלה בכותרת נבחן כמה יתרונות שעסק קטן יכול להפיק משימוש במערך Big Data:

  • הבנה טובה יותר של צרכי הלקוחות – שימוש במערכת CRM בשילוב מערך Big Data  יכול לסייע לבעל העסק לזהות דפוסי התנהגות של הצרכנים ולהגדיל את המכירות. יכולת הניתוח המתקדמות מאפשרות לזהות אילו מהלקוחות הם המשתלמים ביותר בעבור העסק ולהעניק להם עדיפות מיוחדת באופן קבוע על מנת לשמור על רווחיות גבוהה.
  • שירותי לקוח משופרים – המידע הנכון בזמן אמת מאפשר לבעל העסק לקבל החלטות מושכלות בכל הנוגע לחוויית הלקוחות החל מהאופן שבו נכתבים התכנים, תוך שינויים במוצרים קיימים וכמובן גם בפיתוח מוצרים עתידיים על מנת להגדיל את המכירות.
  • הגברת היעילות – מלבד היכולת להגדיל את המכירות, ניתוח המידע הרב יסייע לבעל העסק לשפר את תהליכי העבודה השונים המתרחשים בעסק, החל ממערך הייצור, דרך מערך ההפצה הלוגיסטי וכלה במנגנון השיווק על מנת להקטין את עלויות התפעול והתחזוקה באופן שוטף.
  • קבלת החלטות מושכלת – כשכל המידע פרוש בפני הדרג הניהול קבלת ההחלטות הופכת קלה ופשוטה יותר. החלטות קריטית אינן מתבססות על השערות אלא על נתונים רבים הנאספים מתוך קהל הלקוחות. כך ניתן לספק תשובות אמתיות על שאלות מהותיות: כיצד המוצר נתפס בעיני הלקוחות? אילו מהמוצרים הוא הרווחי ביותר ביחס לעלות הייצור, ההפצה והשיווק? ושאלות דומות.
  • זיהוי מגמות – יכולות הניתוח המתקדמות מאפשרות לבעלי עסקים קטנים לנתח מגמות ולזהות דרישות צרכניות ולהיערך בהתאם. באופן זה בעל העסק יכול להכין את מערך השיווק ומערך הייצור מבעוד מועד למגמה חדשה המזוהה בשוק ולשפר מוצרים קיימים או אפילו לייצר מוצרים חדשים שיתקבלו באהדה בקרב הצרכנים.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי עולם ה-Big Data מיועד לנפחי עבודה גדולים במיוחד שזמינים לרוב לחברות וארגונים גדולים ויתכן והמידע אינו זמין באותם הנפחים בעבור פעילותו של עסק קטן. למרות זאת, חשוב לדעת לאסוף את הנתונים הזמינים מתוך המקורות הקיימים כמו פעילות ברשתות החברתיות או ניהול תהליכי הייצור ולזכך את המידע שכן זמין באמצעות מערכת ה-CRM הפועלת בעסק כדי לזכות בתמונה רחבה יותר.

מערך ה-Big Data בשילוב עם תוכנת CRM אומנם הגיע אל תוך השוק העסקי מהחברות הגדולות ביותר אבל במבחן המציאות יכולות איסוף המידע ויכולות הניתוח יכולות לסייע לכל עסק לשפר את שביעות רצון הלקוחות, לאתר בעיות בשלב מוקדם של הניתוח וכמובן להגדיל את המכירות. בין אם מדובר בעסק קטן או בעסק גדול – הכלים שיסייעו לכם לקבל החלטות טובות יותר הם הכלים שיצעידו אתכם קדימה.

 

בואו נדבר

דילוג לתוכן